Facebook is voor ons en veel van onze klanten een enorme bron van traffic en leads en is daardoor een belangrijk onderdeel geworden van onze marketingstrategie.
Nu is het helaas wel zo dat in nichemarkten zoals internetmarketing, daten en afvallen het adverteren duur kan uitpakken...
Ook wij hadden daar last van, maar toch wisten we de kosten met 72% tot 92% te verminderen... en dat kan in iedere markt!
Hoe dan? Retargeting!
Retargeting via Facebook, ik ben fan! In de periode van 1 april 2014 tot 1 juni 2014 heb ik de cijfers van een normale advertentie en een retargeting advertentie eens naast elkaar gelegd.
Het resultaat? Leads verkregen via retargeting waren 72% tot 92% goedkoper!
Wat is retargeting?
Heb je weleens gezocht naar een toffe vakantie? Of heb je producten gecheckt van postorderbedrijven zoals Wehkamp? Dan komt het je vast bekend voor dat je hierna alleen nog maar advertenties zag met de reisjes/producten die je bekeken had. Dat is retargeting! 😉
Door middel van retargeting kun je bezoekers van je website herinneren aan hun bezoek. Wanneer iemand bijvoorbeeld een product heeft bekeken maar deze niet heeft gekocht, kun je hem/haar herinneren aan die mooie nieuwe schoenen die HEEL toevallig na zijn/haar bezoek in de aanbieding zijn... 😉
Waarom zou je retargeting inzetten?
Verhoogde naamsbekendheid
De persoon die je advertentie te zien krijgt is al eens op je website geweest (of misschien wel vaker) en valt in je doelgroep. Het is dus zeker waardevol om deze persoon aan jouw 'brand' te herinneren!
Terugkomende bezoekers
Normaal gesproken is de kans dat een eenmalige bezoeker terugkomt op je site erg klein, zeker wanneer er geen conversie is geweest. Door middel van retargeting kun je deze kans aanzienlijk verhogen.
Enorm specifiek adverteren
Je kunt instellen dat als persoon X op pagina Y is geweest, hij enkel advertenties van product Y te zien krijgt.
Stel ik zoek vandaag een reisje naar Turkije, dan zijn advertenties voor een vakantie naar Rusland stukken minder interessant en zal de kans dat de advertentie converteert veel kleiner zijn.
Met retargeting kun je instellen dat ik, omdat ik op de pagina “Turkije” ben geweest, alleen nog maar advertenties voor fantastische Turkije-tripjes te zien krijg - een grote kans dat dat moeilijk te weerstaan is, vooral wanneer er een toffe aanbieding aan gekoppeld is! 😉
Winkelwagen-verlaters terugdringen
Heb je er last van dat een groot aantal bezoekers wel een product in een winkelwagentje legt maar vervolgens geen order plaatst?
Dankzij retargeting kun je geautomatiseerd attent zijn en je bezoeker eraan herinneren dat er nog een vol winkelwagentje te wachten staat.
Gerelateerde producten aanbieden
Wanneer je net een nieuwe iPhone hebt gekocht wil je misschien ook wel nieuwe oortjes of een leuk hoesje. Door bezoekers op een bedanktpagina te tracken kun je ze een cross-sell aanbieden.
Hoe werkt retargeting via Facebook?
Stap 1: Allereerst ga je naar je advertentieaccount van Facebook via https://www.facebook.com/ads/manage/.
Stap 2: Ga in het menu naar "Tools" en kies voor "Audiences" (Ofwel "doelgroepen)
Stap 3: Klik linksboven op “Doelgroep maken”, en dan op “Aangepaste doelgroep”.
Stap 4: Klik op “Website Traffic” om een aangepaste doelgroep te maken van je websitebezoekers.
Stap 5: Vul de gegevens in en klik op “Create Audience”
Stap 6: Vraag de pixeldetails op en plak deze in de header van je website.
Wanneer je met WordPress werkt kan dit gemakkelijk met de 'headers en footers plugin'.
Werk je met een eigen systeem? Dan kan degene die jouw website gebouwd heeft deze code voor je in de header van de website plaatsen en je bent ready to go!
18 reacties. Reactie plaatsen
Prima artikel en ik ga er zeker gebruik van maken. Wat ik (nog) niet begrijp is hoe je de regels gaat opmaken en instellen om je specifieke akties onder de aandacht te brengen. Wellicht kun je daar een voorbeeld van geven?
groet,
Johan
Een iets wat verlate reactie van mijn kant. Hierboven heb ik een kort stappenplan gemaakt om het publiek op te vangen. Wat je vervolgens kunt doen is op Facebook een advertentie maken. Wanneer je een advertentie maakt kun je een doelgroep instellen. Bij het instellen van een doelgroep kun je bij "Aangepaste doelgroepen" de doelgroep, dus de mensen die al op jouw website zijn geweest, invullen. Facebook zal nu de advertentie weergeven bij deze personen. Ik hoop dat het iets duidelijker is geworden 😉
Ik wil het zeker proberen. Lijkt me de moeite waard.
Ik werk echter wel met jullie Luondo platform. Kan ik de pixeldetails dan ook ergens invullen en waar doe ik dat dan?
Je kunt de pixeldetails in de header plaatsen. Dit kun je doen door in Luondo een nieuwe module in de header aan te maken.
Kort stappenplan:
Ga bij Luondo naar het menu "Content".
Nu kun je bij "Kolommen" een nieuwe "Module" aan te maken.
Hier kun je kiezen om in code een tekst te makken door de knop "Code" aan te klikken.
Daar plak je de pixeldetails in.
Daarna kun je de "Module" verslepen naar het header gedeelte.
Dit zou moeten werken. Ik zal even navragen of er nog een andere manier is. Succes!
Kun je dit ook in een link van paypro verwerken als affiliate? Zodat bezoekers die via die link op de salespagina komen van een product dan een reminder krijgen dat ze daar zijn geweest en wellicht nog naar terug kunnen.
Alvast dank voor jullie reactie.
Uhmm, dat wordt iets lastiger. Dan zul je moeten vragen of de eigenaar van het product een Facebook pixel op zijn website wilt plaatsen. Wat je dan wellicht beter kunt doen is een eigen website maken die automatisch na 1 seconde redirect naar het affiliate aanbod. Dan heeft Facebook genoeg tijd om de pixel te activeren. Wordt wel iets technischer 😉
Superleuk artikel. Bedankt voor het delen.
Ik ben nu nog mijn website en ledensite aan het afronden, maar daarna ga ik dit zeker ook toepassen.
Groetjes,
Jolanda
Super om te horen! Succes!
Jammer dat hier nog weinig bedrijven echt goed gebruik van maken!
Hoi,
Erg interessant artikel. Ik wil het graag toepassen maar krijg elke keer de melding dat mijn doelgroep te klein is. Waar doe ik iets fout?
Groeten Danielle
Hi Daniëlle,
Nee hoor, je doet niets fout. Facebook heeft een minimale doelgroep van 20 personen nodig om de doelgroep te "activeren". Ik raad je aan morgen nog eens te kijken of de doelgroep dan wel groot genoeg is. Succes!
Super interessant, ik ga het toe passen.
Zal kijken of het in keer lukt, wil het ook in mijn Luondo webwinkel plaatsen.
Bedankt!
interessant, ik ga het toe passen.
En is dit ook toepasbaar in een drupal website.
Maar had 1 vraagje. moet met deze doelgroep ook een adv online zijn.
of kan het ook zonder.
Bedankt.
Danny
Hi Danny, zelf heb ik geen kennis van Drupal maar als ik het goed heb kun je hier ook in de code. Zul je even iemand moeten vragen die de pixel van Facebook bij jou op de website in de code kan zetten. Dan kun je ook direct aan de slag. De doelgroep kun je zonder advertentie opbouwen alleen dan is er niemand die een bericht ziet. Je zult een advertentie moeten maken om die doelgroep te bereiken.
Hoi, Is een doelgroep aanmaken ook mogelijk voor een zakelijke facebook pagina. Ik kan het namelijk alleen vinden voor een particuliere pagina.
Vriendelijk bedankt!
Een doelgroep aanmaken voor een zakelijke pagina is ook mogelijk. Je kunt de doelgroep hier aanmaken en vervolgens gebruiken in een advertentie: https://www.facebook.com/ads/manage/audiences.php
Goed artikel, Moet je hier een eigen facebook (bedrijfspagina) voor hebben?
Je hebt hier inderdaad je eigen bedrijfspagina voor nodig. Met je eigen bedrijfspagina kun je namelijk gebruik maken van alle advertentieopties die Facebook te bieden heeft 😉 Succes!